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Dr. Kati Hannken-Illjes

Dr. Kati Hannken-Illjes

Dr. Kati Hannken-Illjes studied Sprechwissenschaft (speech science), music pedagogy and commmunication studies.

Her interests are in rhetoric, narrative theory and argumentation studies.

Her research focuses on intersections between narrativity and argumentation and the role of argumentation in legal proceedings.

She has taught classes in argumentation theory, legal rhetoric, narrative theory and performance studies.






Curriculum Vitae




List of Publications

Books:

  • Hannken-Illjes, Kati (2004). Gute Gründe geben. Ein sprechwissenschaftliches Modell argumentativer Kompetenz und seine didaktischen und methodischen Implikationen. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Hannken-Illjes, Kati; Holden, Livia; Kozin, Alexander; Scheffer, Thomas (2007). Time and Discourse . Forum Qualitative Sozialforschung Special Issue.


Articles and conference proceedings:

  • Hannken-Illjes, Kati (forthcoming). On the Becoming and Failing of Argument Themes.
  • Hannken-Illjes, Kati (forthcoming). Im Fall – Zum Scheitern von Produkten im Werden.
  • Kozin, Alexander; Hannken-Illjes, Kati; Holden, Livia; Scheffer, Thomas (submitted). Entering Sociolegal Fieldwork: Four Narratives about Gaining Access to Criminal Defense Work.
  • Hannken-Illjes, Kati (forthcoming). Undoing Premises. The Interrelation of Argumentation and Narration in Criminal Proceedings. In Frans van Eemeren, J. Anthony Blair, Charles Willard (eds.), Proceedings of the Sixth International Conference on Argumentation
  • Hannken-Illjes, Kati (forthcoming). Zuversichtlich zwischen Stühlen. Perspektiven der Rhetorik in der Sprechwissenschaft.
  • Hannken-Illjes, Kati; Holden, Livia; Kozin, Alexander; Scheffer, Thomas (2007). Trial and Error - Failing and Learning in Criminal Proceedings International Journal for the Semiotics of Law (online first here)
  • Hannken-Illjes, Kati (2007 January). Temporalities and Materialities. Introduction to the Thematic Issue on Time and Discourse [8 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 8 (1), Art. 29. Available at: http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/1-07/07-1-29-e.htm
  • Scheffer, Thomas; Hannken-Illjes, Kati; Kozin, Alexander (2007). Bound to One's Own Words? Early Defenses and Their Binding Effects in Different Criminal Cases. Law & Social Inquiry 32 , 1, 5-39.
  • Hannken-Illjes, Kati (2006). Mit Geschichten argumentieren -Argumentation und Narration im Strafverfahren. In: Zeitschrift für Rechtssoziologie, Bd. 27, Nr. 2, S. 211-223.
  • Han nken-Illjes, Kati (2006). In the Field – The Development of Reasons in Criminal Proceedings. Argumentation, 20 , 309-325.
  • Hannken-Illjes, Kati (2005) "Under an Umbrella: A model of interpersonal argumentative competence." In: Willard, Charles Arthur, ed. "Critical Problems in Argumentation.". Washington: National Communication Association, p. 222-229
  • Hannken-Illjes, Kati (2005) "Keine Logik!" - Das Aufeinandertreffen verschiedener Argumentfelder in strafrechtlichen Verfahren. In: Kent D. Lerch (Eds.), Die Sprache des Rechts (Bd. 2). Recht verhandeln. Argumentieren, Begründen und Entscheiden im Diskurs des Rechts. Berlin - New York: Walter de Gruyter, 219-234 PDF-File
  • Hannken-Illjes, Kat & Lischka, Irene (2004). Ansätze zur Systematisierung von Lernleistungen im Rahmen eines Credit-Systems und Lebenslangen Lernens, unter Berücksichtigung der europäischen Perspektive. In: Ida Stamm-Riemer (Eds.), Lebenslanges Lernen. Zur Verknüpfung akademischer und beruflicher Bildung. Berlin: Berliner Wissenschaftsverlag, 173-262.
  • Hannken-Illjes, Kat & Lischka, Irene (2004). Ansätze zur Systematisierung von Lernleistungen im Rahmen eines Leistungspunktsystems und Lebenslangen Lernens, unter Berücksichtigung der europäischen Perspektive - Einordnung und Zusammenfassung wesentlicher Rechercheergebnisse. In: Ida Stamm-Riemer (Eds.), Lebenslanges Lernen. Zur Verknüpfung akademischer und beruflicher Bildung. Berlin: Berliner Wissenschaftsverlag, 23-41.
  • Hannken-Illjes, Kati & Lischka, Irene (2003). Leistungspunktsystem, weitere Öffnung der Hochschulen und lebenslanges Lernen - werden jetzt Jahrzehnte alte Visionen Wirklichkeit? Gewerkschaftliche Bildungspolitik, 11/12 , 21-25.
  • Hannken-Illjes, Kati & Lischka, Irene (2003). Lebenslanges Lernen und Leistungspunkte - Anerkennung von nonformal und informell erworbenen Kompetenzen. Hochschule und Weiterbildung 2/ 2003 , 42-46.
  • Hannken-Illjes, Kati (2003). Meine besten Gründe - Wahrhaftigkeit in interpersonaler Argumentation. In: Lutz Christian Anders and Ursula Hirschfeld (Eds.), Sprechsprachliche Kommunikation. Probleme, Konflikte, Störungen. Frankfurt am Main: Peter Lang, 121-129.
  • Hannken-Illjes, Kati (2003). The "Argument of Continuity". In: Frans H. v. Eemeren, J. Anthony Blair, Charles A. Willard and A. Francisca Snoeck Henkemans (Eds.). Proceedings of the fifth conference of the international society for the study of argumentation. Amsterdam: SicSat, 429-432.
  • Hannken-Illjes, Kati (2002) Appropriateness and Argumentative Competence. In J. Thomas Goodnight (Ed.). Arguing communication & culture. Washington: NCA, 260-266.
  • Hannken-Illjes, Kati (2001) Argumentation, Kompetenz und Angemessenheit. In Siegrun Lemke (Ed.). Sprechwissenschaftler/in und Sprecherzieher/in. Eignung und Qualifikation. München; Basel: E. Reinhardt, 142-146.
  • Hannken-Illjes, Kati (2000). "May Others Speak of Their Disgrace, I Am Speaking of Mine." Argumentation and Narration in the Debate about the Exhibition War of Extermination. Crimes of the Wehrmacht 1941 to 1944 . In Takeshi Suzuki, Yoshiro Yano & Takayuki Kato (Eds.). Proceedings of the 1 st Tokyo Conference on Argumentation. Tokyo: Japan Debate Association.
  • Hannken-Illjes, Kati (1998) Life and Death - a Shadow and a Dream. TheMusical Treatment of Death in the Last Rite for Diana, Princess of Wales. 33 rd Conference in Rhetorical Criticism. Papers of the Conference. Hayward; CA. PDF-File

Book reviews:

  • Hannken-Illjes, Kati (2002). Review of Creating a democratic civil society in eastern Germany: The case of the citizen movements and Alliance 90 by Christiane Olivo. Controversia 1 (2) , 126-128

Papers presented:

2007

  • Fascinatin' Rhythm. The Rhythm of Criminal Cases. Colloquium on Time and Discourse, Berlin 2 nd Feburary.
  • On the High Seas: The Defendant between Apology and Defense. Workshop on Case-Making, Berlin 5 th January

 

2006

  • Courtrooms as discursive aparatus and temporal zone. First British-German Socio-Legal Workshop, Keele 11. November.
  • On Would-Be Arguments That Did Not Make It. International Colloquium in Communication, Erfurt 24. Juli.
  • Undoing Premises. The interrelation of argumentation and narration in criminal proceedings. Sixth International Conference on Argumentation, Amsterdam 28. Juni.
  • Zuversichtlich zwischen Stühlen… Perspektiven der Rhetorik in der Sprechwissenschaft. 19. Sprechwissenschaftliche Fachtagung. Halle, 9. Juni.
  • Wenn der Schuss daneben geht. Scheitern im Fußball. Akademischer Anpfiff! des Sonderforschungsbereichs Kulturen des Performativen. Berlin, 24.Mai.

2005

  • Mit Gründen erzählen? Argumentation und Narration im Strafverfahren; Zweite Tagung für Nachwuchswissenschaftler/innen in der Disziplinen übergreifenden Rechtsforschung, Halle (Saale), November 25th
  • Die zweite Geschichte - Wie wird das Ethos des Angeklagten im Strafverfahren narrativ hergestellt? Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik, Koblenz September 23rd
  • "If that ist what I said" - The argumentative exploitation of credibility in criminal trials; 11th conference of the International Pragmatics Association, 11.-15.07.2005, Riva del Garda PDF-File
  • An Argumentation Move as a Time Machine; Colloquium “Time and Discourse”, Freie Universität Berlin , May 26 th

2004

  • From Narrating to Arguing and Back; Colloquium “Time, Materiality, and Discourse”, Freie Universität Berlin , December 2 nd
  • The Criminal File in the German Defence Lawyer’s Practice. The Story of a Grimoire; Konferenz “Performanz und Recht: Inszenierung und Materialität”, Freie Universität Berlin, November 19 th
  • “Wenn das da so steht” Von Rückverweisen und Zirkelschlüssen in Strafprozessen; Jahrestagung der Gesellschaft für angewandte Linguistik, Wuppertal, September 24 th
  • Development of Reasons – Argumentation Analysis in Ethnographic Fieldwork; Annual conference of the Social Legal Studies Association, Glasgow , April 7 th

2003

  • Argumentation Pedagogy and Democracy, IDEA conference, Dubrovnic, October 18 th
  • Credits und Lebenslanges Lernen (zusammen mit Irene Lischka), Workshop FTHW Berlin, October 9 th
  • Under an Umbrella, Alta Conference on Argumentation, Alta , UT , August 1 st

2002

  • ‘Das ist doch kein Grund’ Probleme der Geltung in interpersonaler Argumentation, Jahrestagung der DGSS, October 19th
  • The Argument of Continuity, International Conference on Argumentation, Amsterdam , June 27 th
  • Gute Gründe geben. Presentation for the student forum of the Mitteldeutschen Verband der Sprechwissenschaftlerinnen und Sprechwissenschaftler, April 16 th

2001

  • Angemessenheit als Lehrziel in Argumentationstrainings, Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik, Passau, September 28 th
  • Appropriateness and Argumentation Competence, Alta Conference on Argumentation, Alta , UT , August 3 rd
  • Das kommunibiologische Paradigma. Ist kommunikatives Verhalten genetisch bedingt? Presentation for the Mitteldeutschen Verband der Sprechwissenschaftlerinnen und Sprechwissenschaftler, January 19 th

2000

  • Was ist argumentative Kompetenz? DGSS Fachtagung, Leipzig, September 15 th
  • ‘May Others Speak of Their Disgrace, I Am Speaking of Mine’ Narration and Argumentation in the Debate about the Exhibition, War of Termination, Crimes of the Wehrmacht 1941-44, First Tokyo Conference on Argumentation, August 9 th

 




 

New activities

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Call for Abstracts/French-German Conference on “Enfermement/Freiheitsentzug

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